På teknisk museum i Helsingør står der en motor som er ulig andre og teknisk set meget interessant.
Den ser som  på billedet og var lavet til, at anvende diesel som brændstof, hvilket er sjældent i luftfart grundet de lave temperaturer som er i de forskellige flyvehøjder, dieselolien tykner simpelthen, hvis det ikke bliver opvarmet eller fortyndet på forskellig måder og med sikre metoder.

Flyet motoren har siddet på, er en BV 138, kaldet den flyvende træsko eller Anders And – og er den eneste af typen som er tilbage i funktionel stand. Den flyvende træsko er på museet fordi i forsommeren 1945 holdt RAF en flyveudstilling med opvisning i Kastrup. Der blev nogle BV 138ere, ankret op i Øresund, angrebet med kanoner og raketter. De brændte og sank efterfølgende. Den på museet blev senere hævet og kan ses i en ødelagt stand men alligevel interessant.

Skibsværftet Blohm & Voss i Hamburg havde en flyafdeling. Ét af deres første projekter blev til denne berømte flyvebåd BV 138 som man kan se på museet, bestod den af et rummeligt skrog og 2 halebomme. Den havde 3 motorer af typen JUMO 5 som er nævnt herover og efterfølgende. Der var lidt problemer med at lande og starte fra vand da den var tung og for  at få den til at “slippe” havet, udstyrede man den ofte med to kraftige raketter som efter end brug blev kastet af når den var i luften og havde fart nok til at hæve sig ud af vandet. De første serier blev plaget af et resonans fra midterste motor. Her ligger to maskiner i Rønne havn i 1945.

Billedet her viser, at de tre propeller bevæger sig i samme plan. Det har som en dårlig bivirkning, at en af midtermotorens propelspidser, passerer tæt forbi en yder motors, og med modsat bevægelsesretning, dette giver hvirvelfelter fra spidserne  et voldsomt stød i propellerne som opfattes som resonans. Man udrustede midtermotoren med en fire-bladet propel, og så var resonansproblemet løst. Den til båden/flyveren omtalte motor er slet ikke slidt.

Denne nye Jumo 205D endte på museet med en frisk historie, at en ung polytekniker, som også var frihedskæmper, stillede om morgenen d. 5. maj 1945 på Luftmarinestationen Margretheholm. Han fik lov til at kigge sig omkring. Han fandt denne Jumo 205D, endnu ikke pakket ud. Han fik lov til at tage den med sig og den har været brugt til undervisning på maskinretningen, på Polyteknisk Læreanstalt.

Junkers motor i BV 138 var en 6 cylinder 2- takts motor, med ventilløs længdeskylning og 12 stempler. Den har et vandret symmetriplan, som stemplerne arbejder henimod og væk fra i takt. Foroven og forneden er stemplerne forbundet via plejlstænger til hver sin krumtapaksel. Disse er forbundet med tandhjul, som ses forrest på motoren, og som sikrer, at stemplerne arbejder ordentligt sammen. I forreste cylinder er længdeskylningen vist: forneden er ind – portene, og foroven er ud – portene. Det er nødvendigt med tvangsskylleluft så derfor kompressoren bagest på nederst krumtapaksel. Brændstof dyserne sidder selvfølgelig i symmetriplanet. Det hele er meget snedigt fundet på og herunder er en af de moderne udgaver, se video.

Motoren er høj men ganske smal (se også motorgondolerne på BV 138), og mon den kunne konkurrere med benzin motorerne ang. vægt. pr. hk. Den var kendt for at støje med alle de tandhjul og kompressoren, og den trak 3 røgstriber efter sig, pga. dieselolien.

Motorens tilblivelse hænger sammen med manglende motorkraft i Junkers store et motors transport fly af typen Junkers Ju 52 1 m ( står for 1 motor).

 

 

Der var flere tiltag og afprøvninger med andre motortyper mest af typer som bruger benzin, modsat Jumo type 204 og 205.
Junkers Ju52 1m, var seneste model af en række af helmetal fly med bølge aluminium som dækplade hvor F13 var den første model til passagertransport, herefter også en række transport planer i forskellige størrelse og med forskellige motorer. Som man kan se på billederne var der store forskelle på disse og rækken af specielle udviklede typer specielt til transport af gods var der mange af.

Gode opfindelser er ikke sådan at få til at gå væk, der har været mange motortyper som skulle kunne erstatte denne opfindelse som blev praktisk i hænderne af Hugo Junkers.

Herunder er der en film om en moderne udgave. Store lastbilfabrikker får denne nye version ilagt hvor tre cylindre, med seks stempler leverer op til 500 HK og med en ren forbrænding hvilket mindsker forurening m.v.. I USSR brugte man modellen til moderne kampvogne som T80 og England brugte typen til hurtige både begge dele har haft godt af det lave tyngdepunkt når motoren ligger ned. Mazda har udviklet den som benzinmotor uden tændrør, så der er liv i denne motortype endnu.

Herunder er der andre data og historiske fakta fra Hugo Junkers hjemmesider.

Familie lighed mellem F13 og JU 52

Junkers Ju 52 3m

Junkers fragt fly i Ny-Guinea 1931

Share