Når man kan flyve langt melder der sig et behov for at kunne sove undervejs. Det behov har faktisk været mødt i flyvningens udvikling og historie. Her er nogle eksempler og metoder. Erkendelsen af, at der ikke er noget nyt under solen, kan disse billeder og ord bekræfte.

Junkers G38 var en tysk fremstillet helmetal civil flyvemaskine fra 1920 og 1930 – erne.

Masser af plads til både at spise, sidder og sove for de få passagerer som havde råd og muligheder.

Douglas Commercial no. 3 “Sleeper” var en udvikling af en civil flyvemaskine som var monteret med sove kabiner til flyvninger om natten.

Douglas Commercial no. 7 havde sovebeslag i sæderne og senge i nogle modeller for og agter i kabinen.

Boeing 747 havde sengepladser og sofaer på den øverste etage hos SAS, da der ikke måtte være regulære passagerer var der ID2 passagerer, herunder mig, som sov hele vejen over Atlanten når jeg var med min far på ferie eller familietur.

Airbus 380 har nok det mest udviklede sove miljø inklusive badefaciliteter.

Kommende tiltag til almindelige passagerer, måske i nær fremtid.