Ledelse

Hvad er god ledelse og hvad er de vigtigste elementer i ledelse herunder de vigtigste personlige elementer i din stil:

Hvis man omskriver ledelse til niveauer er der den operative forståelse, det taktiske overblik samt den strategiske formåen, eller omskrevet en gang til, dit indblik i dine medarbejdere, din evne til at pege retning samt hvordan du får dine medarbejder til at nå de strategiske mål du har sat dig for at arbejde hen imod.

Herunder oplistes elementerne, 13 i alt, for god ledelse og disse elementer skal være objektive for den enkelte leder for det er det, han eller hun, bliver bedømt på af medarbejderne.

Kommunikation

Lytte evner

Sandhedssøgende

Empati

Overbevisende

Lederskab

Fokus

Arbejdsdeling

Udryd udfordringerne

Tag skraldet, ansvaret og skideballen

Udryd usikkerheden

Projektledelse

Administrative og finansielle færdigheder1.

Kommunikation er en af de opgaver, der fylder allermest. Du skal kommunikere med dine medarbejdere. Du skal kommunikere med andre ledere. Og du skal kommunikere opad med din chef eller direktør. Men det er ikke nok bare at kommunikere. Du skal selvfølgelig have noget indhold i din kommunikation. Det skal være værd at kommunikere. Men indhold er heller ikke nok. Du skal vide præcis, hvor din force er, hvad dit ansvar er, og hvordan du håndterer dine opgaver. Hvis du ved det hele, men ikke kan kommunikere det ordentlig nedad i, på tværs af eller opad i organisationen, så har du en stor udfordring som leder.

Lytte evner erentlig en del af punktet Kommunikation, men det er så vigtigt, at vi har givet det sit eget punkt på listen. Mange ledere er så imponerede over sig selv, at de bruger en masse tid og energi på at fortælle andre om deres arbejde, når de egentlig burde træde et skridt tilbage og lytte. Lige meget hvor du er placeret i virksomhedens hierarki, så skal du lytte. Og du skal være god til det. At være god til at lytte betyder også, at du skal lytte oprigtigt og interesseret. Hvis du ikke lukker munden og slår ørerne ud, så finder du aldrig rigtig ud af, hvad der sker i din organisation, og det er farligt for dig at være uvidende. Så husk det: Luk munden og slå lytte lapperne ud.

Sandhedssøgende og ekstrem ærlighed er vigtigt når du begynder at kravle op af organisationens rangstige, for så vil du finde ud af, at jo højere oppe du sidder, jo mindre ved du om virkeligheden i organisationen. Det der sker nede på gulvet bliver usynligt for dig. Ledere får ofte kun alt det positive at vide, fordi medarbejderne gerne vil bevare en god relation til ledelsen. Den eneste måde du kan få sandheden at vide, det er at insistere på den. Her kan du passende bruge dine gode lytte evner. Og så stil spørgsmål og få tillid til medarbejderne, måske er det en god idé at bevare gode relationer til medarbejdere udenfor ledelsessfæren. De kan holde dig informeret, så du bliver en bedre leder for dine medarbejdere. Det handler om vide, hvad der virkelig sker i virksomheden – også selvom det er dårlige nyheder.

 

Empati er en af de bløder værdier i ledelsesopgaven. Du skal være god til at fornemme, hvordan folk føler, hvorfor de føler det, og hvad du kan gøre, så de føler noget andet. Tænk på de mennesker der får en værdi ud af det arbejde du laver. Hvis der er ikke er nogen, der får værdi af dit arbejde, hvad er så egentlig meningen med at gøre det?

 

Overbevisende hænger sammen med de fire første emner, for du får brug for dem alle, når du skal overbevise andre om, at de skal gøre noget for dig. Hvad enten du prøver at overbevise medarbejdere til at yde en bedre indsats, din chef til at hæve din løn eller kunder til at skrive under på kontrakten, så skal du kommunikere effektivt, når du skal overbevise dem om at følge din vej.

 

Lederskabet er en særlig form for overbevisende adfærd, hvor du fokuserer på at få folk til at følge den retning, som du udstikker. Og du skal gå forrest, hvis du vil være en god leder. Det er naturligt, at lederen går forrest ind i kampens hede. For hvorfor skulle andre ellers gøre det? Det samme gælder for dig, når du skal bevæge dine medarbejdere ind i eksempelvis en forandringsproces.

Fokus er en af nøgletil det succesfulde lederskab: Fokus. Du kan nemlig ikke lede folk i hundredevis af forskellige retninger på samme tid (husk, du skulle jo selv gå forrest), så når du skal skabe retning, så er den mest effektive måde at luge ud i alle de retninger du ikke vil gå først. Når du kun fokuserer på ét område, så er din chance for succes meget større, fordi du bruger alt din energi på en helhjertet indsats, fremfor at sprede lidt energi rundt omkring. Så vælg det vigtigste og koncentrer dig om det!

Arbejdsdeling har noget med retfærdighed at gøre, hvis du er vant til at gå forrest, så vil du sikkert også gerne løse opgaverne selv. Så ved du jo, at de er blevet løst bedst muligt. Men det går ikke i længden. Du skal kunne lede og fordele en arbejdsopgave. Der er ingen gyldne matematiske regler, når du skal uddelegere opgaver. Det er en svær udfordring. Du skal finde ud af, hvordan du løser en samlet opgave ved at inddele det i små bidder. Og derefter skal du uddelegere til de rigtige medarbejdere, så opgaven bliver løst mest effektivt – uden at det udløser diskussioner og debat. Men en ting er at dele en opgave op. Du skal også have styr på, hvilke opgaver der skal løses hvornår og hvordan. Så du hele tiden bliver færdig i den rigtige rækkefølge og ikke sidder med medarbejdere, der ikke kan komme videre. Så du skal altså både vurdere opgavens omfang, planlægge det praktiske forløb og tage hensyn til den enkelte medarbejders styrker og svagheder undervejs.

Udryd udfordringerne for du kan ikke undgå dem. Du støder ind i problemer. Det kritiske her er din evne til at løse dem. Din evne til at løse problemer er altafgørende for den løbende succes i virksomheden. Så flyt alle de forhindringer, der begrænser dine medarbejdere i at løse deres arbejdsopgaver.

Tag skraldet, ansvaret og skideballen for du kan ikke løse alle problemer. Når direktionen over dig begynder at brokker sig over ting, som ikke kan ændres (måske et projekt der er forsinket), så er det dig der står med ørerne i maskinen. Men mere vigtigt så skal du sørge for, at det ikke rammer dine medarbejdere. Det er dit ansvar at nå mål, deadlines og budget. Og hvis du ikke gør, så er det dit ansvar at, gøre alle over dig i hierarkiet opmærksomme på problemet så hurtigt som muligt. Løs så meget af problemet, som det er muligt med dine ressourcer nu og her. Kom med alternativer, der kan minimere skaderne. Undgå at problemet rammer dine medarbejdere.

Udryd usikkerheden og beskyt dine medarbejdere imod den forvirring, der kan opstå i sådan en situation, hvis direktionen ikke kan stikke en retning. Du skal altså bevare overblikket og sørge for at dine medarbejdere har en retning at gå imod.

Projektledelse er ikke kun ledelse af mennesker, du skal også lede selve projektet, som disse mennesker arbejder på. Der er en stor forskel på de kvaliteter og evner du bruger i de to ledelsesformer. Når du leder mennesker er det især punkt 1 – 6, der er vigtige. Når du leder projekter, så er det punkterne 7 – 11, der er vigtige. Først når du mestrer begge, bliver du en dygtig leder.

Administrative og finansielle færdigheder er et krav for de fleste ledere arbejder inden for en budgetramme, og du skal være i stand til at opstille et budget og lede dine medarbejdere, så det holder. Du skal være i stand til at håndtere ansættelser, fyringer, belønne, håndtere dårlige indsatser, medarbejderudvikling på kompetencer og kvalifikationer og det er et område, som rigtig mange ledere hader. Men hvis du bliver god til at håndtere et budget, så får du rum og overskud til de spændende ledelsesopgaver.

Konklusionen er, at disse mest grundlæggende ting, som du skal have styr på, hvis du vil være en succesfuld leder, kommer på plads.

Du kan sikkert blive leder uden dem allesammen, men hvis du stræber efter at få succes, så skal du have styr på det hele. Rigtig mange ledere taber kampen i ”omklædningslokalet” da de mellem linjerne bliver gennemskuet som uprofessionelle.

Føring

Der er nogle esoteriske elementer i at være en særlig god leder med egen personlighed.

Paradigmet er at skulle skabe en interessesfære imellem mennesker, som vi har i en arbejdsrelation og som skal bæres af personlige holdninger.

Et element er en kulturel størrelse, teamets eller virksomhedens kultur, som bestemmes af lederen ganske som en buschauffør kan berige kunderne eller køre råddent, det er et valg af ledelsesform.

At basere sin ledelse på elementer som moral og etik kræver, at lederen har et forhold til dette, herunder er ærlig omkring sin personlige holdninger og habitus.

Endelig er der elementer af ren pædagogisk natur i rollen som leder, tillagt en del fornuft og her er et element af føring, et af de mere esoteriske elementer, et specielt motiverende element der skal mestres for at være den som kan gennemføre en opgave med drive.

Ud over ovennævnte, relationer, drive og føring, skal lederen have fokus på følgende tre forhold.

1. Forholdet til de mål, han skal nå, som han underordner sig og forfølger, som var det hans eget.

2. Medarbejdernes forhold til lederens drive, og at han koordinerer deres aktiviteter hen mod målet.

3. Forholdet mellem midlerne og målet, til hvis opnåelse, de behøves.

For at kunne tage hensyn hertil opstilles en række principper, hvis væsentligste indhold er følgende.

a. Enhver leders disposition skal være etisk forsvarlig. Den skal stå i et rimeligt forhold til det, den rettes mod, og den skal bevæge sig inden for de rammer, der er givet af rammerne for ledelse i virksomhed og samfund.

b. Formålstjenlig og juridisk uangribelig form fremmer tilliden.

c. Medarbejderen skal have de værktøjer som der er behov for, uddannelse og rigtige motiver.

d. Enhver leder skal have intim føling med sine medarbejdere, kende deres problemer og drage omsorg for deres velfærd og selvstændighed.

e. Lederen har til opgave at sørge for enighed af handlingen ved, at lederen klart definerer målet for hver handling og stiller tilstrækkelige midler til rådighed samt stræbe efter at bevare friheden til handling.

At bringe kræfter, tid og rum i overensstemmelse med det angivne mål og i den sammenhæng altid at vælge den løsning, der inden for det muliges grænser ser mest lovende ud, er adelsmærket for drivets væsen og opgave og herigennem står lederes som den der kan få alt ud over bordkanten og skabe vækst/drive.

Træning og refleksion ud fra et perspektiv om hvor du er i denne kæde i personlighedens drive, hvor du skal føre dine medarbejdere ind i et nyt paradigme.