Kun seks måneder efter at man startede på konstruktionen, prøvefløj man den 4. nov. 1949 prototypen til Sikorsky S-55, YH-19, og det stod hurtigt klart, at typen ville blive en succes. Sikorsky fabrikkerne producerede 1.281 stk. i forskellige versioner, og dertil kom de licensfremstillede Whirlwind af Westland Helicopters og Mitsubishi i Japan, således at det totale antal var 1.842.

Sikorsky solgte helikopteren til eksport under betegnelsen S-55, og i 1956 bestilte Forsvaret syv stk., der fik betegnelsen S-55C. De ankom til Københavns havn i l.a. 56/57 og blev samlet på Flyvestation Værløse, hvorefter de – efter at være tildelt ESK722 – indgik i beredskabet for flyveredningstjenesten.

S-55C havde kun en rækkevidde på ca. 100 sømil, og på en mission f.eks. i Nordsøen krævede det samarbejde med Pembroke (senere Catalina), der lokaliserede den nødstedte, hvorpå S-55 efter en optankning fra et af depoterne langs vestkysten, kunne gå direkte til positionen.