Kompetencerne til at undervise i marineteknik var, at jeg selv havde indholdet af undervisningen på rygraden og kendte til den specifikke rolle. Dog måtte jeg i en alder af halvtreds, som en del af en overenskomst, læse til lærer på Metropol, en uddannelse som tog tre år, den samme periode, hvor jeg var lærer på søværnets tekniske skoler på Holmen. Her er det Georg Stage elever som er på bootcamp, for at kunne opfylde kravene til det blå bevis som giver adgang til at sejle som matros. Her er billeder fra undervisningslokalerne når der er praktik for drengene og pigerne på Holmen. Georg Stage Bootcamp brugte mig som hver sommer i de år jeg var i Søværnet.
Et er at kunne sejle, andet er at kunne søkort forstå, noget tredje er at bygge skibe.
Vagn Birkelund var ingeniør med olie som speciale, ofte kørende i en Morris 1000 og lejlighedsvis en Norton Commander 750, en motorcykel af bedste slags. Han arbejdede med et projekt at konstruere og bygge en sejlbåd som både var familiebåd og samtidig kunne vinde Sjælland rundt, med det handicap som var sådan en båd til dels.
En af de mænd som arbejdede med ham var Erik Kjær, en omhyggelig jyde og landmand med posttraumatisk stress, da han havde være i Gaza af flere omgange som FN soldat, han er døde desværre alt for ung på Nørrebro station af en hjerneblødning. Derudover var der ofte den svenske tømrer og snedker Jan, et af de mennesker som viste mig, hvad kvalitet er og kan blive, når man lægger sin sjæl i arbejdet.
Båden vi byggede hed Darina og var en 23 fods glasfiber sejlbåd. Den var håndlavet fra inderst til yderst og vi knoklede ofte døgnet rundt. Herunder er billederne af en Darina 23, sat til salg 40 år efter og stadig i top stand.
De opsamlede håndværks specialer er, skibe lavet af glasfiber, stål eller aluminium herunder træ, marinemotorer og deres vedligeholdelse samt mindre reparationer eller ændringer, justering og reparation af SEAVIEW og lignende udstyr. Senere i min tid i søværnet var denne viden koblet på maskindelen m.v. er god ting at have i bagagen.