Kierkegaard:
Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer.
Ledelse som føring og retningsgivende adfærd.
Hvad er egentlig god ledelse og hvad er de vigtigste elementer erfaret i min ledelse herunder de vigtigste personlige elementer:
Hvis man omskriver ledelse til niveauer er der den operative forståelse, det taktiske overblik samt den strategiske formåen, eller omskrevet en gang til, dit indblik i dine medarbejdere, din evne til at pege retning samt hvordan du får dine medarbejder til at nå de strategiske mål du har sat dig, for at arbejde hen imod.
Herunder er der nogle afsnit, for god ledelse og disse elementer skal være objektive, for den enkelte leder, for det er det, han eller hun, bliver bedømt på af medarbejderne.
Kommunikation er en af de opgaver, der fylder allermest. Du skal kommunikere med dine medarbejdere. Du skal kommunikere med andre ledere. Og du skal kommunikere opad med din chef eller direktør. Men det er ikke nok bare at kommunikere. Du skal selvfølgelig have noget indhold i din kommunikation. Det skal være værd at kommunikere. Men indhold er heller ikke nok. Du skal vide præcis, hvor din force er, hvad dit ansvar er, og hvordan du håndterer dine opgaver. Hvis du ved det hele, men ikke kan kommunikere det ordentlig nedad i, på tværs af eller opad i organisationen, så har du en stor udfordring som leder.
Lytte evner erentlig en del af punktet kommunikation, men det er så vigtigt, at vi har givet det sit eget punkt på listen. Mange ledere er så imponerede over sig selv, at de bruger en masse tid og energi på at fortælle andre om deres arbejde, når de egentlig burde træde et skridt tilbage og lytte. Lige meget hvor du er placeret i virksomhedens hierarki, så skal du lytte. Og du skal være god til det. At være god til at lytte betyder også, at du skal lytte oprigtigt og interesseret. Hvis du ikke lukker munden og slår ørerne ud, så finder du aldrig rigtig ud af, hvad der sker i din organisation, og det er farligt for dig at være uvidende. Så husk det: Luk munden og slå lytte lapperne ud.
Sandhedssøgende og ekstrem ærlighed er vigtigt når du begynder at kravle op af organisationens rangstige, for så vil du finde ud af, at jo højere oppe du sidder, jo mindre ved du om virkeligheden i organisationen. Det der sker nede på gulvet bliver usynligt for dig. Ledere får ofte kun alt det positive at vide, fordi medarbejderne gerne vil bevare en god relation til ledelsen. Den eneste måde du kan få sandheden at vide, det er at insistere på den. Her kan du passende bruge dine gode lytte evner. Og så stil spørgsmål og få tillid til medarbejderne, måske er det en god idé at bevare gode relationer til medarbejdere udenfor ledelsessfæren. De kan holde dig informeret, så du bliver en bedre leder for dine medarbejdere. Det handler om vide, hvad der virkelig sker i virksomheden – også selvom det er dårlige nyheder.
Empati er en af de bløder værdier i ledelsesopgaven. Du skal være god til at fornemme, hvordan folk føler, hvorfor de føler det, og hvad du kan gøre, så de føler noget andet. Tænk på de mennesker der får en værdi ud af det arbejde du laver. Hvis der er ikke er nogen, der får værdi af dit arbejde, hvad er så egentlig meningen med at gøre det?
Overbevisende hænger sammen med de fire første emner, for du får brug for dem alle, når du skal overbevise andre om, at de skal gøre noget for dig. Hvad enten du prøver at overbevise medarbejdere til at yde en bedre indsats, din chef til at hæve din løn eller kunder til at skrive under på kontrakten, så skal du kommunikere effektivt, når du skal overbevise dem om at følge din vej.
Lederskabet er en særlig form for overbevisende adfærd, hvor du fokuserer på at få folk til at følge den retning, som du udstikker. Og du skal gå forrest, hvis du vil være en god leder. Det er naturligt, at lederen går forrest ind i kampens hede. For hvorfor skulle andre ellers gøre det? Det samme gælder for dig, når du skal bevæge dine medarbejdere ind i eksempelvis en forandringsproces.
Fokus er en af nøgletil det succesfulde lederskab: Fokus. Du kan nemlig ikke lede folk i hundredevis af forskellige retninger på samme tid (husk, du skulle jo selv gå forrest), så når du skal skabe retning, så er den mest effektive måde at luge ud i alle de retninger du ikke vil gå først. Når du kun fokuserer på ét område, så er din chance for succes meget større, fordi du bruger alt din energi på en helhjertet indsats, fremfor at sprede lidt energi rundt omkring. Så vælg det vigtigste og koncentrer dig om det!
Arbejdsdeling har noget med retfærdighed at gøre, hvis du er vant til at gå forrest, så vil du sikkert også gerne løse opgaverne selv. Så ved du jo, at de er blevet løst bedst muligt. Men det går ikke i længden. Du skal kunne lede og fordele en arbejdsopgave. Der er ingen gyldne matematiske regler, når du skal uddelegere opgaver. Det er en svær udfordring. Du skal finde ud af, hvordan du løser en samlet opgave ved at inddele det i små bidder. Og derefter skal du uddelegere til de rigtige medarbejdere, så opgaven bliver løst mest effektivt – uden at det udløser diskussioner og debat. Men en ting er at dele en opgave op. Du skal også have styr på, hvilke opgaver der skal løses hvornår og hvordan. Så du hele tiden bliver færdig i den rigtige rækkefølge og ikke sidder med medarbejdere, der ikke kan komme videre. Så du skal altså både vurdere opgavens omfang, planlægge det praktiske forløb og tage hensyn til den enkelte medarbejders styrker og svagheder undervejs.
Udryd udfordringerne for du kan ikke undgå dem. Du støder ind i problemer. Det kritiske her er din evne til at løse dem. Din evne til at løse problemer er altafgørende for den løbende succes i virksomheden. Så flyt alle de forhindringer, der begrænser dine medarbejdere i at løse deres arbejdsopgaver.
Tag skraldet, ansvaret og skideballen for du kan ikke løse alle problemer. Når direktionen over dig begynder at brokker sig over ting, som ikke kan ændres (måske et projekt der er forsinket), så er det dig der står med ørerne i maskinen. Men mere vigtigt så skal du sørge for, at det ikke rammer dine medarbejdere. Det er dit ansvar at nå mål, deadlines og budget. Og hvis du ikke gør, så er det dit ansvar at, gøre alle over dig i hierarkiet opmærksomme på problemet så hurtigt som muligt. Løs så meget af problemet, som det er muligt med dine ressourcer nu og her. Kom med alternativer, der kan minimere skaderne. Undgå at problemet rammer dine medarbejdere.
Udryd usikkerheden og beskyt dine medarbejdere imod den forvirring, der kan opstå i sådan en situation, hvis direktionen ikke kan stikke en retning. Du skal altså bevare overblikket og sørge for at dine medarbejdere har en retning at gå imod.
Projektledelse er ikke kun ledelse af mennesker, du skal også lede selve projektet, som disse mennesker arbejder på. Der er en stor forskel på de kvaliteter og evner du bruger i de to ledelsesformer. Når du leder mennesker er det især punkt 1 – 6, der er vigtige. Når du leder projekter, så er det punkterne 7 – 11, der er vigtige. Først når du mestrer begge, bliver du en dygtig leder.
Administrative og finansielle færdigheder er et krav for de fleste ledere arbejder inden for en budgetramme, og du skal være i stand til at opstille et budget og lede dine medarbejdere, så det holder. Du skal være i stand til at håndtere ansættelser, fyringer, belønne, håndtere dårlige indsatser, medarbejderudvikling på kompetencer og kvalifikationer og det er et område, som rigtig mange ledere hader. Men hvis du bliver god til at håndtere et budget, så får du rum og overskud til de spændende ledelsesopgaver.
Konklusionen er, at disse mest grundlæggende ting, som du skal have styr på, hvis du vil være en succesfuld leder, kommer på plads.
Du kan sikkert blive leder uden dem allesammen, men hvis du stræber efter at få succes, så skal du have styr på det hele. Rigtig mange ledere taber kampen i ”omklædningslokalet” da de mellem linjerne bliver gennemskuet som uprofessionelle.